حضرت دانیال گوید:
جامه در خواب، کسب و کار مرد باشد. اگر جامه خود را نیکو بیند، دلیل که کسب و کار او نیکو شود. اگر جامه بد بیند، دلیل که کسب و کارش بد شود. اگر پادشاه در خواب جامه خود سیاه بیند، دلیل بر نیکوئی حال او است. اگر رعیت جامه خود سیاه بیند، دلیل بر غم و اندوه است و جامه زرد درخواب، بیماری است و جامه سرخ در خواب، خرمی است و توفیق و طاعت، دلیل بر این که جامه سبز حله بهشتیان است، آن نیز خوب است. و جامه سفید شسته، ساختگی کار مردم است و جامه کبود، دلیل بر مضرت است و جامه سوخته، دلیل زنان است از سبب پادشاه و جامه دریده، دلیل ظاهر شدن راز است و جامه پشمین و نمدین و پلاس، جمله دلیل که مال و خواسته او را حاصل شود و جامع مرقع، دلیل بر درویشی و تنگدستی است و جامه چرکین از هر نوع که باشد، دلیل بر اندوه و غم است و جامه کاغذی، دلیل بر ملامت و شناعت کند و جامه که از پوست چهارپایان است، دلیل بر خیر و منفعت است که بدو رسد جهمه بی درز به شکل کفن، دلیل که شغلهای وی در دین تمام شود و عرش به آخر رسیده باشد. اگر بیند پوست خر پوشیده است، دلیل که عز وجاه یابد.
ابراهیم کرمانی گوید:
اگر بیند جامه مهتری پوشیده است، اگر اهل آن جامه بود، دلیل که کارش قوی شود، اگر بیند جامه وزیری پوشیده است، دلیل که مال بسیار یابد، اما از خلق ملامتش است. اگر بیند جامه حاجبی پوشیده است، دلیل که از عطای بزرگان محروم ماند. اگر بیند جوانی جامه عوانی پوشیده است، دلیل که کسی او یاری دهد به عطا رسانیدن به وی. اگر بیند که جامه جلادی پوشیده است، دلیل است که منفعت یابد. اگر بیند جامه صاحب پوشیده است، دلیل که با امانت و زبان آور شود و به مهمات ساختن خلق مشغول شود. اگر بیند که جامه صوفیان پوشیده است، دلیل که دین او زیاده شود. اگر بیند جامه زاهدان پوشیده است، دلیل که با امانت است. اگر بیند جامه بزرگان پوشیده است، دلیل که کار و کسب دنیائی او نیکو شود. اگر بیند جامه اهل صلاح داشت، دلیل که کار دینش به صلاح آید. اگر بیند جامه اهل فساد پوشیده است، دلیل که او را از اهل فساد غم و اندوه رسد. اگر بیند جامه مزد و کارکن داشت، دلیل است که متفکر و رنجور شود. اگر دید جامه طبیبان داشت، دلیل که کارش نیکو شود و در میان مردمان مشهور شود. اگر بیند جامه جهودان داشت، دلیل که به مکر و حیله کسی را هلاک کند و سرانجام کارش بد است. اگر بیند جامه ترسایان داشت، دلیل که کاری کند که به سبب آن از دوست و دشمن ایمن نباشد. اگر دید جامه کشیشی داشت، دلیل که صاحب بدعت بود و میلش به فکر ضلالت است. اگر بیند جامه مغان داشت، دلیل که میلش به جانب بددینان و جاهلان است. اگر بیند جامه مرتدی پوشیده داشت، دلیل که کسی عطائی بدو دهد و بازستاند. اگر بیند که جامه بت پرستی است، دلیل که به خدمت پادشاه مشغول گردد یا خدمت مهتری. اگر بیند جامه زنی پوشیده است، دلیل که از مهتر خویش دور شود. اگر بیند جامه مردمان زندانی پوشیده داشت، دلیل که به سبب کاری غمگین و مستمند شود. اگر بیند جامه حمالی پوشیده داشت، دلیل که امانت گذار شود و انگشت نمای شود. اگر بیند جامه گورکنی داشت، دلیل که به خدمت مردی سفله دون همت مشغول شود. اگر بنید جامه کشیشان پوشیده است، دلیل که از کسی مصلح روزی حلال خواهد. اگر بیند که جامه قصابی داشت، دلیل که وی را زیانی و اندوهی رسد. اگر بیند جامه باشکوهی پوشیده داشت، دلیل که با زن صحبت دارد به راست.
ابراهیم کرمانی گوید:
اگر جامه نو داشت و او را قصاره نکرده بودند نیکو است و جامه تنگ و دون دیدن، بد است و جامه خام از جامه گاری کرده بهتر است و جامه زربفت، زن خردمند و کنیزک با فرهنگ بود، و جامه برد و مخطط، خیر و منفعت است و جامه رسنی که مجهول است، زخم تازیانه است، یا غمی سخت که بدو رسد و جامه معین، مال و خواسته بود.
جابر مغربی گوید:
تاویل دیدن جامه بر دو گونه است: یک گونه به دیدن تعلق دارد و یک گونه دیگر بدنیا، و جامه سفید دین است و جامه نو عمامه دنیا. اگر کسی بیند جامه سفید نو پاکیزه داشت، هم دنیا و هم دین را نیکی بود و اگر جامه سبز و تنگ بیند، هم دین را بد بود و هم دنیا را و چون جامه را چرکین و دریده بیند، هم فساد دین و هم فساد دنیا است، و جامه سرخ زنان را نیکو است در دنیا و مردان هم نیکو است و پیراهن از طیلسان و قباد و دستار، این جمله مردان را غم و اندوه است یا جنگ و خصومت، و جامه زرد مردان را بیماری است و به قول بعضی از معبران: اگر زنی بیند جامه زرد پوشیده است، دلیل که او را شوهری آید. اگر دارد بیمار شود. و جامه سبز زنان و مردان را دین است. اگر بر زنده بیند صلاح دین است. اگر بر مرده بیند، دلیل رستگاری آخرت است و جامه سیاه دیدن، کسی را که پیوسته سیاه پوشد نیکو است، اما آن که پیوسته سفید پوشد، جامه سیاه نیکو نباشد، نه دین و نه دنیا را و جامه سیاه، به قول بعضی از معبران، خطیب و قاضی و پادشاه را نیکو است، اما رعیت را غم و اندوه است. و جامه کبود بهتان و غم و مصیبت است. اگر بیند جامه ملون داشت، یعنی سبز و سرخ و زرد، دلیل که از پادشاه یا والی آن ولایت سخنی سخت شنود که او خوش نیابد.
اسماعیل بن اشعث گوید:
اگر کسی به خواب بیند جامه داشت که رویش از رنگی و پشتش از رنگی، دلیل که با اهل دین و دنیا به مذلت زندگانی کند. اگر بیند از جامه خویش همی خورد، دلیل که از مال خود نفقه بسیار کند. اگر بیند جامه زیرین پوشیده است، دلیل که در سفر بماند، یا از بهر کاری وی را به زندان کنند و اگر بیند جامه او ضایع گردید یا از وی بستدند و او برهنه بماند، دلیل که قدر و جاهش کم شود و حقیر و خوار شود. اگر بیند جامه خویش را بدریدند، دلیل که اندوهگین وشد و با زن خویش خصومت کند. اگر بیند جامه خود را یا جامه اهل خود را مومی کرد، دلیل که او را با خویش خود خصومت افتد. اگر بیند جامه او کسی بربود و برهنه بماند، دلیل که از حرمت و منزلت بیفتد. اگر بیند جامه در نوشته از هم باز کرد، دلیل که به سفر شود. اگر بیند جامه باز کرده را در نوشت، دلیل که غایبش از سفر اید. اگر بیند جامه زنان پوشیده داشت، دلیل که مالش زیاد شود. اما اگر ترسی عظیم بدو رسد و به قولی او را غم و اندوه رسد و بی حرمت شود. اگر بیند جامه مردان پوشیده داشت، دلیل که خیر و منفعت بدو رسد و جامه یافتن در خواب سفر است و به قدر درازی و کوتاهی جامه در سفر بماند. اگر بیند جامه را تمام کرد، دلیل که از غم باز رهد.
خالد اصفهانی گوید:
بهترین جامه ها در خواب، جامه ای است که از پنبه است و در وی قز یا ابریشم نباشد و جامه عنابی از پنبه با ابریشم است و جامه خز هر دو، دلیل بر مال حرام و فساد کند در دین و جامه دیبای حریر و ابریشم، مردان را بد بود و زنان را نیک، و جامه کهن غم و اندوه است از قِبَل پادشاه. اگر کسی بیند که جامه کهنه فروشد، نیک است، اگر بیند جامه کهن می خرید، دلیل بد است و جامه کهن پوشیدن بد است و جامه کهن از تن بیرون کردن نیک است.
جابر مغربی گوید:
اگر بیند جامه شسته بود و پوشیده، دلیل که تائب شود. اگر بیند جامه چرکین داشت، درویش شود. اگر بیند جامه رنگین داشت، اگر زن است، یا سپاهی است، او را نیک است. اگر بیند جامه با شکوه داشت، دلیل که او را منکری پدید آید.
حضرت امام جعفر صادق فرماید:
دیدن جامه نو در خواب بر چهار وجه است.
اگر کسی بیند جامه خود را به قیچی ببرید، دلیل که چیزی به او رسد.
اگر بیند دزدان لباس او را درآوردند دلیل که فساد در میان زنان وی افتد.
منوچهر مطیعی تهرانی گوید :
جامه معنی عام دارد. به قبای بلند و گشاد و دراز اطلاق نمی شود بل که به مجموع چیزهائی که می پوشیم جامه گفته می شود. کت و شلوار ، پیراهن، جلیقه، و احیانا بارانی و پالتو. همه این ها جامه هستند یا فرد فرد به جای خود جامه نامیده می شوند. در خواب جامه حیثیت و آبروی مرد یا کسب و کار او می باشد و طبعا اگر جامه اش تمیز و شیک و نو باشد بیننده خواب مردی است آبرومند و شریف با کسب و کاری خوب و پر درآمد و چنانچه لباسش بد و ناموزون و کثیف و پاره باشد شخصی است بی آبرو که کار و حرفه خوبی هم ندارد. این یک تعبیر کلی است نسبت به جامه اما جامه می تواند از جنس های مختلف و حالات گوناگون و رنگ های متفاوت باشد که هر یک تعبیری خاص خود دارد. اگر در خواب دیدید جامه ای به تن دارید که ظاهرش تمیز است و خوب و شکیل اما باطن و زیر آن چرک و کثیف و پاره و مندرس است مردی هستید که مردم جامعه شما را شریف و محترم می دانند در حالی که خودتان می دانید مستحق این احترام و شرافت نیستید و به نا حق خود را متقی و منزه نشان داده اید. عکس این هم درست است یعنی اگر ظاهر جامه شما کثیف و مندرس بود اما زیر جامه ای پاک و پاکیزه و نو و اطو شده پوشیده اید مردی هستید که جامعه با چشم بد به شما می نگرد و کارهائی کرده اید که در حق شما بد قضاوت می کنند ولی در باطن انسانی پاک و شریف هستید که قدرتان شناخته نشده. اگر در خواب ببینید که جامه ای لکه دار پوشیده اید خوابتان می گوید که به شما بهتان می زنند و اگر جامه ای زرد پوشیده باشید خواب از یک بیماری خبر میدهد. جامه ابریشمین فریب و نیرنگ است و جامه پشمین مال و خواسته است که نصیب شما می شود. چنان چه در خواب ببینید که لباس شما پاره شده رازتان فاش می گردد و اگر این دریدگی پشت جامه شما بود به شما تهمت می زنند در حالی که بی گناهید. اگر در خواب ببینید جامه ای چرک و کثیف به تن دارید گرفتار غم و اندوه می شوید. جامه سیاه شوکت و اعتبار است. جامه سرخ خرمی است یا خشم و جامه سبز را جامه بهشتیان دانسته اند که پوشیدنش مبارک است و میمنت دارد. جامه سرخ را معبران برای زنان خوب دانسته اند ولی برخی نوشته اند که برای مردان خوب نیست. اگر در خواب ببینید که جامه می دوزید،هر چه باشد فرق نمی کند از زیر جامه گرفته تاکت و شلوار و پالتو نشان آن است که به سفر می روید و سفر شما به قدر همان جامه ای که می دوزید اهمیت دارد و طول می کشد چنان چه یک زیر پیراهنی ساده می دوزید سفر طولانی و مهم نیست ولی اگر پالتوئی بلند و کلفت می دوزید سفرتان طولانی و دارای اهمیت زیاد است.
یوسف نبی علیه السلام گوید:
دیدن جامه سیاه غم واندوه بود
دیدن جامه کهنه اندوه بود